Pages

maandag 27 februari 2012

In ruste


Een microscopisch kleine post,
alleen bedoeld om de geruchten dat deze blog stervende zou zijn de grond in te stampen. De blog is niet dood. De gezondheid had beter kunnen zijn maar om van ondraaglijk lijden te spreken gaat wat ver. Nee, de blog bevindt zich in een winterslaap waar hij met het komen van de lente uit hoopt te ontwaken. Voor nu moeten hij en u het doen met een intermezzo - dat alwinterse gerecht, erwtensoep.

Erwtensoep

Ik had er eigenlijk nooit aan gedacht om snert te maken. Het is alom verkrijgbaar in uitstekende kant-en-klaar versies. Ik ken ook niemand die erwtensoep maakt; net als met huisgemaakt ijs is de vraag al snel: what's the use? Maar ja, hiertegen pleit dat - zoals wel vaker geldt in de Hollandse keuken - erwtensoep zo belachelijk eenvoudig te maken is. Als de gemiddelde student nu het half uur dat hij besteedt aan boursin en pasta om te vormen in eetbaar cement zou gebruiken om een bord soep op tafel te zetten, zou dit land een betere plek zijn. Conservatisme gaat via de maag.

Ingrediënten

- 500 g spliterwten
- ong. 2 liter bouillon (kippenbouillonblokjes zijn prima)
- 250 g zuurkoolspek
- 1/3 bol knolselderij, geschil en in plakjes van 1 cm gesneden
- 2 preien (alleen het witte gedeelte), fijngesneden
- 2 laurierblaadjes
- zout en peper
- rookworst

Bereiding

Het is doodsimpel. Was de spliterwten onder stromend water en doe in een diepe pan. Voeg de knolselderij, prei en laurierblaadjes toe, samen met de zuurkoolspek. Breng aan de kook, roer een keer door en zet het vuur laag. Wacht anderhalf uur tot de erwten en groente zacht zijn, verwijder de laurierblaadjes en zuurkoolspek en pureer met een staafmixer - zorg ervoor dat het mengsel nog wat grof blijft. Breng op smaak met peper en zout. Dan is het alleen een kwestie van de rookworst opwarmen, in plakken snijden en opdienen met de eveneens in plakken gesneden spek. Wat roggebrood erbij. Kind kan de was doen.

3 opmerkingen:

  1. Voor mij is het helemaal niet zo vanzelfsprekend om snert kant en klaar te kopen aangezien mijn moeder het in mijn jeugd altijd zelf maakte. Dit heb ik dan ook van haar overgenomen en ik vind eerlijk gezegd dat het de kwaliteit wel degelijk behoorlijk ten goede komt als je zelf in de keuken gaat staan. Ik doe ongeveer hetzelfde als jij hierboven hebt beschreven, echter voeg ik er nog ui, peen en een snufje nootmuskaat (voor het winterse gevoel) aan toe. Vind jij dit overbodig of had je er gewoon nog niet aan gedacht? Veel mensen voegen er ook nog aardappel aan toe (voor de binding?) maar ik denk dat de soep zonder aardappel al genoeg gebonden is en dat de boel er op die manier alleen maar meer "zetmeelachtig" van wordt.
    Zoals vaker met soep is de snert de volgende dag overigens meestal nóg smaakvoller! Stuk roggebrood met katenspek erbij, ogen dicht en je waant je zo in een wintertafereel van Anton Pieck.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Coos, dank voor je reactie en suggesties. Eigenlijk is het de eerste keer dat ik erwtensoep maakte en ik begreep dat deze versie het meest traditioneel zou zijn. Ik kan me wel voorstellen om misschien een deel van de knolselderij door aardappel te vervangen zodat het wat minder zoet wordt. Ik ga het proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Al is de winter voorbij, maar voorspellen de april-gezegden sneeuw, lijkt mijn advies om ook de bouillon zelf te maken verantwoord.
    Niet van kip, maar met een hamschijf (in slagersjargon: hieps) van 1,5-2 kg; dat is een deel van een varkenspoot met vel en al. Uren laten trekken met ongepelde ui, wortel, selderij, evt. prei, laurier en peperkorrels. Hoeveelheden naar eigen smaak.
    Als de hamschijf te groot is voor de soeppan, kun je aan de slager vragen of hij deze in tweeen zaagt.
    Als de bouillon naar wens is, haal je de hamschijf er uit en zeef je de bouillon. Het vlees haal je van het bot en kun je tot draadjes pulken; een zeer rustgevend werk, waarbij het luisteren naar muziek zeer passend is. Het vel en vet verwijderen en weggooien. Voeg het vlees naar wens toe aan je erwten soep. Subliem!

    BeantwoordenVerwijderen